A túl ingerelt gyermek / fáradt idegrendszerű gyermek.
A gyermek jól viselkedik az oviban, betartja a szabályokat, teljesíti a feladatokat, szépen működik a csoportban, az óvodai élete során. Otthon viszont pont ellenkezője történik.Nem fogad szót, folyamatosan ellent mond, nem figyel... De miért? Mi okozza ezt? Mit tehetünk, hogy segíthetünk gyermekünknek?
Ahhoz, hogy kezelni tudjuk a helyzetet értenünk kell a helyzet mögött húzódó okokat, a mögöttes tartalmakat.
Sose felejtsük el: minden gyermek más. Másképp éli meg az érzelmeit és másképp is dolgozza fel azokat. Másképp reagál bizonyos szituációkra, helyzetekre. Meg kell találni a gyermekhez vezető utat, kulcsot. Minden család más, más dinamikával működik. Ezért nincs olyan, hogy egy megoldás mindenkinél beválik.
Az óvodai tanévről. Egy óvodai tanév szeptember 01.-től a következő év augusztus 31.-ig tart. Ez, hogy jön ki?
Szeptember 01. az első óvodai nap a tanévben. Aztán jön az őszi szünet, téli szünet, tavaszi szünet. Júniusban pedig az évzáró, ami hivatalosan lezárja a csoport életét. Az évzárót követően azonban az intézmény még nyitva van és megkezdődik a nyári élet, összevont csoportokkal, nyári udvari tevékenységekkel. Az évzárót követően vannak olyan szülők, akik egész nyáron nem hozzák a gyereküket, és ők tényleg az egész nyarat otthon töltik – ők tulajdonképpen tényleg lezárták azt a nevelési évet (ők vannak kevesebben) a jellemző inkább az, hogy az évzárót követően, ugyanúgy járnak oviba a gyerekek, csak a nyári életbe – az összevont csoportokba. Aztán a nyári életet megszakítja az intézmény bezárása, amit központilag határoznak meg bele értve annak hosszát is. Az intézményi zárást követően pedig újra kinyit az ovi, ismét a nyári élettel. A nyári élet augusztus 31.-ig tart. Ez a tanév alakulásának rendje. Így tart egy tanév szeptember 01.-től augusztus 31.-ig.
A tanév során a csoportban minden nap zajlanak kötött, illetve kötetlen formában tevékenységek, melyek tematikusan vannak felépítve figyelembe véve a csoport, illetve azon belül a gyermekek fejlettségi szintjét.
Ez miért volt fontos? Mert a szülők általában nem értik „miben” fáradnak el a gyerekek, hiszen csak játszanak...
Tehát a tanév végére a gyermekek elfáradnak. Testileg, lelkileg, szellemileg, elfárad az idegrendszerük. Ennek oka:
mindennapos fejlesztés,
mindennapos szokás – szabályok alkalmazása, betartása,
a közösséghez való folyamatos alkalmazkodás,
a tanévnek a februártól kezdődő szakasza igen zsúfolt, programokkal teli: farsang, közeledik a tavasz, húsvét, anyák napja, gyermekek hete évzáró,
az évzáró műsorra, illetve egyéb más eseményekre (karácsonyi műsor, anyák napi /apák napi műsor) külön készülni kell: versek, dalok, mondókák tanulása, az ezekhez tartozó koreográfiák megtanulása – ezeket mindennap kell gyakorolni ahhoz, hogy jól sikerüljön. Ebbe rengeteg tudás, idő, energia, fáradtság van a gyermekek részéről.